مطالبي مربوط به عاقبت به خيري

مطالبي مربوط به عاقبت به خيري

عاقبت به خيري , موانع عاقبت به خيري , عاقبت به خير شدن

مطالب مذهبي و مربوط عاقبت به خيري و موانع عاقبت به خيري

افراد زيادي هستند كه در طول شبانه روز حداقل يكبار دعا مي كنند تا عاقبتشان ختم به خير شود

عاقبت به خيري

يكي از دعاهاي مرسوم بين همه اهل ايمان طلب عاقبت به خيري است.

به جرئت مي‌توان گفت كه اگر از هر كسي سؤال كنيد كه چند دعاي مهم را براي شما بشمارد، عاقبت به خيري اگر اولين دعا نباشد قطعاً يكي از اولين دعاهاست. و چقدر جالب است كه تا پايان عمر هم هيچ‌كس نمي‌تواند يقين به استجابت اين دعا در حق خودش داشته باشد و خداي متعال هميشه انسان را در خوف و رجاء نگهداشته است. هيچ‌كس نه از لحظه مرگ خود باخبر است و نه از حال خود در لحظه‌هاي آخر عمرش و كسي نمي‌داند نامه اعمالش را به دست راستش مي‌دهند يا به دست چپ.

البته به‌جز عده‌اي خاص از اولياء خدا.

اين سنت الهي است كه انسان را هميشه در حال بيم و اميد نگاه دارد تا انسان هيچ‌گاه درگاه خداوند را ترك نكند و به‌قول‌معروف با انجام يك يا چند كار نيك خيالش از دنياي ديگرش راحت نباشد. اينجاست كه معناي فراز پرتكرار قرآني بيشتر فهميده مي‌شود.

خداي متعال مي‌فرمايد : «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها. انعام/۱۶۰».

معناي اين آيه و نظاير آن كه در قرآن كريم بارها تكرار شده‌اند اين است كه هر كس حسنه يا همان كار نيك را با خود بياورد، ده برابر پاداش مي‌گيرد!

البته لحظه‌اي فكر كردن مشخص مي‌كند كه «آوردن» يك‌چيز است و «انجام دادن» چيز ديگر.

خيلي‌ها ممكن است در طول زندگي‌شان كارهاي خير بسياري انجام دهند و در دنيا ميان همه انسان‌ها به نام خيّر و نيكوكار مشهور شوند ولي آيا اين همه كار خير را فقط انجام داده‌اند يا اينكه آن‌ها را با خود به ديار باقي هم مي‌برند؟ نكته اصلي و كليدي اينجاست. درواقع عاقبت به خيري از آن‌كسي است كه كار نيك را با خود بياورد و تا لحظه آخر در زاد و توشه خود ذخيره كرده باشد.

در مقابل، همين نكته در مورد كار شر و سيئه نيز صادق است.

چراكه خداوند در ادامه همان آيه مي‌فرمايد: و من جاء بالسيئه … يعني هركس سيئه‌اي را بياورد…

براي توضيح و تبيين اشاره‌اي به آن فرمايش امام خميني «ره» راهگشاست

كه فرمودند : ملاك حال فعلي افراد است…

شايد مقصود اصلي ايشان در مورد خواص جامعه بوده اما ظرافت و دقت در اين بيان به‌قدري بالا است كه ازلحاظ اخلاقي براي عموم جامعه نيز راهگشا و روشن‌گر است. اين فرمايش امام سرشار از اشارات اخلاقي براي عموم جامعه است.

در اين بيان اين «حال فعلي افراد» را شايد بتوان با توضيح بالا تعريف كرد.

به اين صورت كه  مراد از حال فعلي افراد اين است كه اشخاص حتي باوجود پيشينه‌هاي مثبت در جاي‌جاي زندگي خود آيا آن‌ كارهاي خير كه در گذشته انجام داده بودند را تا كجا با خود همراه دارند و آيا در توشه آخرت خود آن را حفظ كرده‌اند يا با اعمال ناشايست جديد كاري كرده‌اند

كه به قول فرمايش قرآن كريم

«أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ … آل‌عمران/۲۲»

يعني كارهاي نيك گذشته را تباه كرده اند؟ آيا تأثير اعمال و رفتارشان را با خودشان به همراه آورده‌اند يا اينكه فقط نامي از آن اقدامات را براي خود نگه‌داشته‌اند؟

دقت در اين امر ما را به اين مطلب رهنمون مي‌كند كه حال فعلي افراد رابطه عميقي با عاقبت به خيري دارد.

زيرا لحظه آخر عمر انسان آخرين لحظه‌اي است كه مصداق حال فعلي هر فرد است.

محمد اسلامي

منبع: پايگاه خبري آستان مقدس حضرت معصومه عليهاالسلام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.